Wat is een Landingspagina? Hoe kan je meer verkeer & verkoop stimuleren met een landingspagina.

Wat is nu juist een Landingspagina?

Een landingspagina verwijst naar een soort bestemmingspagina die gemaakt is voor een specifiek publiek met een specifiek doel. Denk aan één pagina, één doel”.

Deze pagina moet een duidelijke call-to-action hebben, zodat uw publiek geen kans krijgt om van die call-to-action af te dwalen. Vanwege de laserfocus van een landingspagina, leiden succesvolle landingspagina’s vaak tot:

  • hogere conversiepercentages
  • grotere betrokkenheid
  • betere kwaliteit van leads
  • een betere focus op uw boodschap
  • Ze halen de afleiding weg van alle andere opties die niet direct naar uw conversiedoel wijzen.

Zijn deze pagina’s nodig als je al een homepage hebt? Ja. Moet je ze ook gebruiken als je al een geweldige website hebt? Absoluut!

Moet je deze pagina’s ook gebruiken als je geen grote hoeveelheid websiteverkeer hebt? Zeer zeker!

Weet dat er twee soorten landingspagina’s zijn en dat je ze elk gebruikt afhankelijk van wat je doel is.

Soorten landingspagina’s.

1. Leads genererende landingspagina

Het doel van deze pagina is om leads te verzamelen voor uw bedrijf.

U kan deze landingspagina op twee manieren tot stand brengen, afhankelijk van het publiek waarop u zich richt en waar ze zich in het koopproces bevinden. Als iemand zich in de onderzoeksfase van het koopproces bevindt, moet u een soort “downloadbare” inhoud aanbieden die educatief van aard is en waarde biedt op uw landingspagina.

Deze downloadbare content zijn bv: eBooks, checklists en webinars.

Hier is een voorbeeld van een lead generatie landingspagina voor iemand in de onderzoeksfase:

Landingspagina voorbeeld

2. Click-Through Landingspagina

Dit type is populair bij e-commerce, cursus- en SaaS-bedrijven omdat ze een lead proberen vast te leggen en zo call-to-action knoppen je direct in de checkout flow brengen om te kopen.

Kenmerken van een hoog converterende landingspagina
Nu we de twee soorten landingspagina’s kennen, gaan we de gemeenschappelijke kenmerken van een hoog converterende landingspagina bespreken:

Navigatiemenu’s worden verwijderd.
Zoals eerder vermeld, richten hoog converterende landingspagina’s zich op één doel, uw call-to-action. Om dit doel te helpen bereiken, verwijdert u de navigatie van uw landingspagina, om zo de bezoekers te helpen met hun focus te behouden en te voorkomen dat ze ergens anders klikken.

Er zijn call-to-action knoppen boven “de vouw”.
“Boven de vouw” verwijst naar het bovenste deel van een webpagina en dus zichtbaar zonder naar beneden te scrollen. U kunt deze CTA’s ook onderaan de pagina plaatsen.

Waarom?

Er zijn mensen die op uw landingspagina komen en klaar zullen zijn om verder te gaan met uw CTA. U wilt ze die optie geven. Hetzelfde geldt voor degenen die meer informatie nodig hebben, en naar de onderkant van de pagina zullen scrollen. Plaats een CTA onderaan de pagina, zodat diegenen die daar komen, ook in staat zijn om een actie te ondernemen.

De tekst van de call-to-action knop geeft aan wat er daarna gaat gebeuren of wat het eindresultaat is van het ondernemen van de actie.
Zie uw CTA-knop als een GPS. De meeste mensen rijden niet langs een weg tenzij die hen naar een bestemming brengt waarvan ze op de hoogte zijn.

Gebruik uw CTA-knop om duidelijk aan te geven wat er zal gebeuren als ze erop klikken. Veel voorkomende CTA-knop teksten zijn:

  • Sign Up
  • Join Now
  • Schedule A Call

Enkele voorbeelden hiervan:

click-through-landing-page

norton-antivirus-click-through-landing-page

*instapage.com

Als laatste.

Zo nu hebt u een duidelijk begrip van wat een landingspagina is, de soorten pagina’s die u kunt gebruiken, en de kenmerken van een hoog converterende landingspagina,

Het hebben van een landingspagina voor uw bedrijf zal zeker helpen bij het stimuleren van uw verkoop, bekendheid en conversies, vooral als u deze tips en trucs gebruikt die we gedeeld hebben.

Maar als u hulp nodig heeft bij het maken van een landingspagina die zeker de resultaten zal geven die u wilde, we got you covered! Daarnaast bieden wij ook een verscheidenheid aan marketing oplossingen die u kunt gebruiken om uw bedrijf te laten groeien.

Neem met ons op via ons contactformulier!